سراتو در مقابل بسترن B50

خبر معرفت  > دسته‌بندی نشده >  سراتو در مقابل بسترن B50
0 Comments



یکی از معروف‌ترین شرکت‌های خودروسازی که از گذشته‌های دور با تولیدات خود در بازار ایران حضور داشته است، کمپانی کیا است. سراتو یکی از محصولات این خودروسازی است که برای اولین بار در سال 2004 عرضه شد. از آن سال تاکنون سه نسل از این خودرو به بازارهای جهانی ارائه شده است که از این میان نسل دوم این خودرو از سال 94 با قرارگیری بر روی خط مونتاژ سایپا تاکنون در ایران ماندگار شده است. در نقطه مقابل این سدان کره‌ای بسترن B50 قرارگرفته که یک تجربه موفق از اشتراک تجارب خودروسازی‌های فاو و مزدا است. این خودرو نیز در سال 92 توسط گروه بهمن به بازارهای ایران رسید. متن پیش رو گزارشی از رویارویی این دو سدان کره‌ای و چینی است.
طراحی

در بخش طراحی هر دو خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. کیا سراتو در عین سادگی یک خودروی اسپرت به شمار می‌رود. استفاده از طرح‌های ذوزنقه‌ای در بالای رکاب‌ها، درب باک دایره‌ای شکل و خطوط امتدادیافته در سرتاسر بدنه سبب شده که سراتو ظاهری یکدست به خود بگیرد. بااین‌حال استفاده از نوارهای پلاستیکی در قاب‌بندی پنجره‌ها یکی از نکات منفی در طراحی بیرونی این خودرو است. در فضای داخلی نیز طراحان سراتو موفق عمل کرده و علی‌رغم ظاهر جمع‌وجور بیرونی فضایی جادار را در داخل کابین در اختیار سرنشینان قرار داده‌اند. داشبورد مشکی رنگ با تزیینات نقره‌ای در کنار پنل کیلومتر استوانه‌ای با نورپردازی قرمز ظاهر اسپرت سراتو را در داخل اتاق نیز حفظ کرده‌اند.
بسترن B50 نیز با بهره‌گیری از ایده‌های طراحان اروپایی یک ظاهر قابل‌قبول به خود گرفته است. خطوط موازی امتدادیافته در زیر دستگیره درب‌ها حجم دهی خوبی را در نمای جانبی ایجاد کرده‌اند که به خوبی با گلگیرهای حجیم این خودرو هماهنگ شده است. بااین‌حال استفاده از رینگ‌های کوچک نه‌تنها زیبایی ظاهری این خودرو را مختل کرده بلکه با کاهش ارتفاع سبب گیرکردن کف خودرو به زمین می‌شود. فضای داخلی این خودرو نیز بسیار جادار بوده و می‌تواند چهار تا پنج سرنشین بزرگ‌سال را در خود جای دهد. استفاده از فوم نرم در ساخت کابین و قطعات باکیفیت سبب شده که هنگام ورود به کابین حس خوبی در بیننده القا شود. همچنین طراحی جالب دریچه‌های تهویه و پنل آمپر استوانه‌ای ظاهری اسپرت به داخل این خودرو بخشیده‌اند.
مشخصات فنی
هر دو خودرو از پیشرانه‌های 1.6 لیتری برای تامین نیروی موردنیاز برای حرکت استفاده می‌کنند. بااین‌حال این پیشرانه با سراتو سازگارتر بوده و با تولید قدرت 124 اسب بخار و گشتاور 156 نیوتن متر آن را تبدیل به ماشین قدرتمندتری کرده است. این اعداد برای بسترن B50 102 اسب بخار و 145 نیوتن متر هستند. سراتو برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو از یک گیربکس شش سرعته دستی و بسترن B50 از یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک استفاده می‌کند. هماهنگی بهتر پیشرانه و گیربکس در سراتو سبب شده که این خودرو در 10.3 ثانیه از صفر به صد برسد. درحالی‌که این عدد برای رقیب آن چیزی در حدود 11 ثانیه است. علت عملکرد بهتر پیشرانه در سراتو می‌توان سبک‌تر بودن آن در نظر گرفت. ازاین‌رو احتمالا بسترن B50 با ثبت مصرف 6.4 لیتر در یک سیکل ترکیبی که 0.1 لیتر از رقیب آن کمتر است، می‌تواند به نوعی برنده این میدان به شمار رود.
امکانات رفاهی و ایمنی
هشت آپلود
در بخش امکانات کمکی راننده بسترن B50 با داشتن کروز کنترل از رقیب خود پیشی گرفته است. هر دو خودرو از فرمان‌های هیدرولیکی که دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی بر روی آن قرار گرفته‌اند استفاده می‌کنند. اما این فرمان در سراتو می‌تواند در دو موقعیت تنظیم شود. آینه‌های جانبی نیز در هر دو خودرو برقی و مجهز به گرم‌کن هستند. در بخش امکانات ایمنی هر دو خودرو دارای 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز و کمربند ایمنی پیش کشنده دارند. اما سراتو با داشتن پشت‌سری‌های فعال و بسترن B50 با سنسور عقب سعی در پیشی گرفتن از رقیب خود دارند. همچنین طراحان بسترن B50 با قرار دادن سانروف، اتوماتیک کردن سیستم تهویه و برقی کردن صندلی شش حالته راننده کمر همت بسته‌اند تا از این بخش پیروز خارج شوند. اما سراتویی‌ها با داشتن خروجی 12 ولت ضربه محکمی به حریف وارد کرده‌اند.
جمع‌بندی
کیفیت مناسب ساخت و فضای داخلی جادار ازجمله نقاط قوت نماینده چین در این رقابت است. بااین‌حال عدم هماهنگی میان پیشرانه و جعبه‌دنده، گیرکردن کف خودرو به زمین، عرضه محدود و نامناسب بودن بازار دست‌دوم از دلایل عمده کاهش مشتریان بسترن B50 است. در سوی دیگر نماینده کره با برقراری هماهنگی خوب میان گیربکس و پیشرانه و بالا بردن سطح ایمنی شاسی و بدنه توانسته حضور خوبی در این میدان داشته باشد. هرچند که حذف امکانات اساسی مانند ESP، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای و ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب در مدل ایرانیزه شده، تا حدودی باعث افت سراتو شده‌اند.

منبع: نقد و بررسی بسترن B50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.